Thursday, October 15, 2015


ပိဋက နိဒါန္း ( သို့) ပိဋက သံုးပံု ျဖစ္ေပၚလာပံုအေၾကာင္း

သေဗၺညဳတ ဥာဏ္ေတာ္ၾကီးျဖင့္ ေလးဆယ့္ငါး၀ါတို့ကာလပတ္လံုး ေဟာၾကားပညတ္ေတာ္မူခဲ့သည့္
''သုတ္၊ အဘိဓမၼာ၊ ၀ိနည္း'' တရားတို့ကို
''အရွင္သာရိပုတၱရာ ၊ အရွင္ေမာဂၢလႅာန္၊ အရွင္မဟာကႆပ ၊ အရွင္ဥပါလိ ၊ အရွင္အနဳရုဒါၶ ၊
အရွင္ အာနႏၵာ'' စေသာ ထိပ္ေခါင္တင္ မေထရ္ေက်ာ္ၾကီး တို့သည္
ျမတ္စြာဘုရားထံေတာ္မွ ၾကားနာျခင္း၊ သင္ယူျခင္းတို့ျဖင့္၄င္း ၊ မရွင္းလင္းသည့္
အခ်က္အလက္တို့ကို ေမးျမန္းျခင္း ၊ေဆြးေႏြးျခင္းတို့ျဖင့္၄င္း ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် စနစ္တက်
သင္ယူမွတ္သား ေဆာင္ယူခဲ့ၾကပါသည္ ၊ ''အာစရိယ ပရမၸရသိႆာႏုသိႆ '' ဟုဆိုအပ္ေသာ
ဆရာစဥ္ဆက္ ၊ တျပည့္စဥ္ဆက္ တို့ကိုလည္း ( ျမတ္စြာဘုရား သက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိစဥ္က
ပင္လ်ွင္ ) မပ်က္မကြက္ အစဥ္အဆက္ ဆင့္ပြားပို့ခ် သင္ယူေတာ္မူေစခဲ့ပါသည္၊ ထိုပို့ခ်
သင္ယူသမ်ွ အားလံုးတို့ကိုလည္း ျမတ္စြာဘုရားထံေလ်ာက္ထား၍ အတည္ျပဳခ်က္ရယူေတာ္
မူခဲ့ၾကပါသည္၊
ထို့ေၾကာင့္ ပဌမ သံဃာယနာတြင္
'' အရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ ''၏ စိစစ္ေမးျမန္းခ်က္တို့ကို
''အရွင္ဥပါလိ'' နွင့္ ''အရွင္အာနႏၵာ မေထရ္ ''တို့က
'' ဘဂ၀ေတာ ၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ ။ သမၼဳခါ ၊ မ်က္ေမွာက္ေတာ္မွ ။
ဧ၀ံ ၊ ဤသို့ ။
သုတံ ၊ ၾကားနာလိုက္ရပါ၏ ။
ဥပလကၡိတံ ၊ မွတ္သားလိုက္ရပါ၏ ။
ဥပဓာရိတံ ၊ ေဆာင္ထားလိုက္ရပါ၏ ။ '' ဟူ၍ ရဲ၀ံ့ ျပတ္သားစြာ ေလ်ာက္ထား ေျဖၾကားနိုင္ခဲ့
ၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
'' သုတ္ ၊ အဘိဓမၼာ ၊ ၀ိနည္းတရားေတာ္''တို့ကို ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကား ပညတ္ေတာ္မူရာတြင္
အဘိဓမၼာတရားေတာ္ကိုသာ ေဒသနကၠမ (ေဟာစဥ္) အျဖစ္ ဓမၼသဂၤဏီ၊ ၀ိဘင္း၊ ဓာတုကဌာ ၊
ပုဂၢလပညတ္၊ ယမိုက္ ၊ ပဌာန္းဟူ၍
အစဥ္အတိုင္းေဟာေတာ္မူခဲ့ေသာ္လည္း ''သုတ္တရားႏွင့္ ၀ိနည္းတရားေတာ္
'' တို့ကိုမူ '' ပုဂၢိဳလ္ ၏
အဇၥ်သယ နွင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ လြန္ၾကဴးမွု အားေလ်ာ္စြာသာ အေျခအေနေပၚမူတည္၍'' ေဟာၾကားပညတ္ေတာ္
မူခဲ့ပါသည္၊ ဆိုလိုသည္မွာ သုတ္တရားနွင့္ ၀ိနည္းတရားတို့ကို
ယခုက်မ္းစာအုပ္မ်ားတြင္ ျမင္ေတြ့သင္ၾကားေနရေသာအစဥ္အတိုင္း
ပညတ္ေတာ္မူခဲ့သည္မဟုတ္ဘဲ ေဒသနာေတာ္တို့ကို တရားနာပုဂၢိဳလ္ ၏ အလိုဆႏၵ စရိုက္နွင့္
ကိုက္ညီေအာင္ ၊ ၀ိနည္း ပညတ္ခ်က္တို့ျဖစ္ေပၚလာေသာ က်ဴးလြန္မွုနွင့္ သင့္ေလ်ာ္ေအာင္သာ
အေျခအေနေပၚမူတည္၍ ေဟာၾကားပညတ္ခဲ့သည္ ဟု ဆိုလိုပါသည္။
ျမတ္စြာ ဘုရား ပရိနိဗၺာန္ စံလြန္ေတာ္မူျပီးေနာက္ သံုးလေစ့ေျမာက္ေသာ ''မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈ ခု၊
၀ါေခါင္လျပည့္ ေက်ာ္ ၁ ရက္ေန့''တြင္
အရွင္မဟာ ကႆပမေထရ္ျမတ္ၾကီး အမွုးအမွူးရွိေသာ
ပဋိသမၻိဒါပတၱဆဠာဘိညရဟႏၱာ အရွင္ျမတ္ၾကီး ငါးရာ တို့ ( ပဌမ)
သံဂါယနာတင္ေတာ္မူၾကရာတြင္
ေရွးဦးစြာ'' ၀ိနည္းတရားေတာ္ ''ကို အစီအစဥ္က်နေအာင္ စီစဥ္၍ သံဂါယနာတင္
အတည္ျပဳေတာ္မူၾကပါသည္။
ထို့ေနာက္ ''သုတၱန္ တရားေတာ္'' ကို အစီအစဥ္က်နေအာင္ စီစဥ္၍ သံဂါယနာတင္
အတည္ျပဳေတာ္မူၾကပါသည္။
ထို့ေနာက္'' အဘိဓမၼာ တရားေတာ္'' ကို အစီအစဥ္က်နေအာင္ စီစဥ္၍ သံဂါယနာတင္
အတည္ျပဳေတာ္မူၾကပါသည္။
ထို ၀ိနည္း တရားေတာ္ အစုကို
'' ၀ိနယ ပိဋက '' ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
အဘိဓမၼာ တရားေတာ္ အစုကို
'' အဘိဓမၼာ ပိဋက '' ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
သုတၱန္ တရားေတာ္ အစုကို
'' သုတၱႏၱ ပိဋက'' ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
အသီးသီး တသန့္စီ
ခြဲျခား ေ၀ဘန္၍
စုေပါင္း သံဂါယနာတင္ အတည္ျပဳေတာ္မူၾကပါသည္။
ထို ''ပဌမ သံဂါယနာ '' မွ စ၍
'' ၀ိနယ ပိဋက ''၊
'' သုတၱႏၱ ပိဋက'' ၊
''အဘိဓမၼာ ပိဋက ''
ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
ထို ပိဋက သံုးမ်ိဳးကိုပင္ေပါင္းစု၍
'' တိပိဋက ( ပိဋက သံုးပံု) ''ဟူ၍လည္းေကာင္း
သတ္မွတ္ေခၚတြင္ ထင္ရွားခဲ့ပါသည္။
အခ်ဳပ္ ဆိုရေသာ္
'' ၀ိနညး္၊
သုတ္၊
အဘိဓမၼာ ''ဟု ဆိုအပ္ေသာ '' ဓမၼခႏၶာ''
( တရားေတာ္အစုအေပါင္း) တို့ကို အရွင္ျမတ္ၾကီးတို့ကိုယ္ေတာ္တိုင္​
္ျမတ္စြာ ဘုရားထံေတာ္မွ နာယူသင္ၾကား
မွတ္သားေဆာင္ယူ၍ အစဥ္အဆက္
သင္ၾကားပို့ခ် ေဆာင္ယူေတာ္မူခဲ့ၾကပါသည္။
ျမတ္စြာဘုရား လြန္ေတာ္မူေသာ အခါ ကိုယ္စားေတာ္ထားရစ္ခဲ့ေသာ
ဓမၼခႏၶာတို့ကို'' ပဌမ သဂါယနာ''တင္၍
အတည္ျပဳေတာ္မူၾကျပီး သင္ၾကားမွတ္သားေဆာင္ယူရာ၌
အစီအစဥ္က်န၍ လြယ္ကူေစရန္''
၀ိနယပိဋက ၊
သုတၱႏၱပိဋက၊
အဘိဓမၼာပိဋက''
ဟူ၍ သံုးမ်ိဳး ၊ သံုးပိုင္း ၊ သံုးပံု ခြဲေ၀ကာ
သတ္မွတ္အတည္ျပဳေတာ္မူခဲ့ၾကပါသည္။
ဤသည္လ်ွင္ ပိဋက နိဒါန္း
( ပိဋကသံုးပံု ျဖစ္ေပၚလာပံု အေၾကာင္း)
အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ျဖစ္ပါသည္။

က်မ္းကိုး
ပိဋက ဗ်ဴဟာ အဖဲ့ြ မွ ဓမၼဒါနျပဳေသာ ၁၉၇၇ ခုနွစ္ ၊ ေအာက္တိုဘာလ ထုတ္
ကလ်ာဏီေက်ာက္စာ ျမန္မာျပန္ စာအုပ္ စာမ်က္နွာ ၁၂၄-၁၂၅-၁၂၆-၁၂၇ မွ ကူးယူ ေဖာ္ျပပါသည္။

ရုပ္ ၂၈ပါး
မဟာဘုတ္ ၄ ပါး
နိပၹႏၷရုပ္ ၁၈-ပါး
၁။မဟာဘုတ္ ၄-ပါး
၁။ပထဝီ = ခက္မာၿခင္း၊ႏူးညံ့ၿခင္းသေဘာ။
၂။အာေပါ = ဖြဲ႕စည္းၿခင္း၊ယိုစီးၿခင္းသေဘာ။
၃။ေတေဇာ = ပူၿခင္း၊ေအးၿခင္းသေဘာ။
၄။ဝါေယာ = ေထာက္ကန္ၿခင္း၊ တြန္းတင္လွုပ္ရွားၿခင္းသေဘာတို႕ၿဖစ္သည္။
၂။ပသာဒရုပ္ ၅-ပါး
၁။စကၡဳပသာဒ = မ်က္စိအၾကည္ရုပ္။
၂။ေသာတပသာဒ = နားအၾကည္ရုပ္။
၃။ဃာနပသာဒ = ႏွာေခါင္းအၾကည္ရုပ္။
၄။ဇိဝွါပသာဒ = လွ်ာအၾကည္ရုပ္။
၅။ကာယပသာဒ = ကိုယ္အၾကည္ရုပ္တို႕ၿဖစ္သည္။
၃။ေဂါစရရုပ္ ၇-ပါး
၁။ရူပါရံု = အဆင္းအေရာင္အမ်ိဳးမ်ိဳး။
၂။သဒၵါရံု = အသံအမ်ိဳးမ်ိဳး။
၃။ဂႏၶာရံု = အနံ႕အမ်ိဳးမ်ိဳး။
၄။ရသာရံု = အရသာအမ်ိဳးမ်ိဳး။
၅။ေဖာ႒ဗၺာရံု = အေတြ႕အထိ အမ်ိဳးမ်ိဳး။
၆။ေဖာ႒ဗၺာရံု = ပထဝီ၊ ေတေဇာ၊ ဝါေယာ
၇။ေဖာ႒ဗၺာရံု = ၃-ပါးတုိ႕ၿဖစ္သည္။
(မွတ္ခ်က္=ပထဝီ၊ေတေဇာ၊ဝါေယာ ၃-ပါးသည္ မဟာဘုတ္ ၄-ပါးတြင္ ပါဝင္ၿပီး
ၿဖစ္၍ နပၹႏၷရုပ္ ၁၈-ပါးကို ေရတြက္ရာ၌ ေဂါစရရုပ္ကို ရူပါရံုမွ ရသာရံုထိ ၄-ပါးသာ
ေရတြက္ရသည္။
၄။ဘာဝရုပ္ ၂-ပါး
၁။ဣတိၳဘာဝရုပ္ = အမ သဘာဝကိုၿဖစ္ေစေသာရုပ္။
၂။ပုမာၻဝရုပ္ = အဖို သဘာဝကို ၿဖစ္ေစေသာရုပ္တို႕ၿဖစ္သည္။
၅။ဟဒယရုပ္ ၁-ပါး
၁။ဟဒယဝတၳဳ = စိတ္၏မွီရာႏွလံုးအၾကည္ရုပ္။
၆။ဇီဝိတရုပ္ ၁-ပါး
၁။ရုပ္ဇီဝိတိေၿႏၵ = ကံေၾကာင့္ၿဖစ္ေသာရုပ္တို႕ကို အသက္ရွင္ေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ၿခင္း
သေဘာ(ရုပ္သက္)
၇။အဟာရရုပ္ ၁-ပါး
၁။ကဗဠီကာရ အာဟာရ = စားေသာက္ဖြယ္၌ပါေသာအႏွစ္ အေစး ၾသဇာရုပ္။ေဖာ္ၿပပါ
ရုပ္ ၁၈-ပါးတို႕ကို ကံ စိတ္ ဥတု အဟာရတို႕ေၾကာင့္ ၿဖစ္ေပၚေသာရုပ္မ်ား
ၿဖစ္၍ နိပၹႏၷ ရုပ္ဟုေခၚသည္။
အနိပၹႏၷရုပ္ ၁၀-ပါး
၁။ပရိေစၦဒရုပ္ ၁-ပါး
၁။ပရိေစၦဒရုပ္ = အာကာသဓာတ္ = ရုပ္ကလာပ္တို႕ကိုပိုင္းၿခားေပးေသာရုပ္။
၂။ဝိညတ္ရုပ္ ၂-ပါး
၁။ကာယဝိညတ္ = မိမိ၏ဆႏၵကို သူတစ္ပါးတို႕အား သိေစတတ္ေသာ ကိုယ္အမူအရာ။
၂။ဝစီဝိညတ္ = မိမိ၏ဆႏၵကို သူတစ္ပါးတို႕အား သိေစတတ္ေသာ ႏွုတ္အမူအရာ
တို႕ၿဖစ္သည္။
၃။ဝိကာရရုပ္ ၅-ပါး
၁။လဟုတာ = ရုပ္တို႕၏ေပါ့ပါးၿခင္းသေဘာ။
၂။မုဒုတာ = ရုပ္တို႕၏ ႏူးညံ့ၿခင္းသေဘာ။
၃။ကမၼညတာ = ရုပ္တို႕၏ ခံ့က်န္းၿခင္းသေဘာ။
၄-၅။ဝိညတ္ရုပ္ ၂-ပါး တုိ႕ၿဖစ္သည္။
မွတ္ခ်က္=ဝိညတ္ရုပ္ ၂-ပါးမွာ ကာယဝိညတ္ ဝစီဝိညတ္အၿဖစ္ သီးၿခားပါၿပီးၿဖစ္သည္။
၄။လကၡဏာရုပ္ ၄-ပါး
၁။ဥပစယ = ရုပ္တို႕၏ အစၿဖစ္ၿခင္းသေဘာ။
၂။သႏၱတိ = ရုပ္တို႕၏ အစဥ္မၿပတ္ ၿဖစ္ၿခင္းသေဘာ။
၃။ဇရတာ = ရုပ္တို႕၏ ရင့္ေရာ္ၿခင္းသေဘာ။
၄။အနိစၥတာ = ရုပ္တို႕၏ ပ်က္စီးၿခင္း သေဘာတို႕ၿဖစ္ၾကသည္။
ေဖာ္ၿပပါရုပ္ ၁၀-ပါးကို အနိပၹႏၷရုပ္ဟုေခၚသည္။အနိပၹႏၷရုပ္ ၁၈-ပါး၊ အနိပၹႏၷရုပ္ ၁၀-ပါး
ေပါင္းရုပ္ ၂၈-ပါးၿဖစ္သည္။ထိုရုပ္ ၂၈-ပါးတြင္ မဟုဘုတ္ ၄-ပါးမွတပါး က်န္ ၂၄-ပါး
ေသာရုပ္တို႕သည္ မဟာဘုတ္ ၄-ပါးကို မွီ၍သာ ၿဖစ္ေသာေၾကာင့္ အမွီရုပ္(ဥပါဒါရုပ္)
ဟုေခၚသည္။
ရုပ္ နာမ္ သေဘာအဓိပၸါယ္
နာမ္၏သေဘာအဓိပၸါယ္
နာမ္မည္ေသာ တရားမ်ားမွာ စိတ္၊ေစတသိက္ႏွင့္ နိဗၺာန္တို႕ၿဖစ္ၾက၏။ထိုတရားမ်ားတြင္
စိတ္ႏွင့္ေစတသိက္တို႕သည္ အာရံုသို႕ညႊတ္တတ္၍ အာရံုကိုယူတတ္သိတတ္ေသာေၾကာင့္
နာမည္ၾက၏။နိဗၺာန္မွာမူ အာရံုၿပဳတတ္ေသာ တရားတို႕ကို မိမိသို႕ ညြတ္ေစတတ္္ေသာေၾကာင့္
နာမ္ မည္၏။
ရုပ္၏သေဘာအဓိပၸါယ္
အေအးအပူစေသာ ဆန္႕က်င္ဘက္အေၾကာင္းတို႕ေၾကာင့္ေၿပာင္းလဲေဖာက္ၿပန္သည့္ သေဘာ
မ်ားကိုရုပ္ဟုေခၚသည္။
ေဖာက္ၿပန္သည္ဆိုရာမွာ ေရွ႕ရုပ္အစဥ္ႏွင့္ မတူေသာေနာက္ရုပ္အစဥ္တစ္မ်ိဳးၿဖစ္ေပး ေၿပာင္းလဲ
သြားၿခင္းၿဖစ္သည္။
ထုိရုပ္မ်ားမွာ ေဖာ္ၿပခဲ့သည့္အတိုင္း ၂၈-ပါးရွိသည္။
ရုပ္ ၂၈ ပါးကိုေဝဖန္ျခင္း
ရူပဝိဘာဂ
*ရုပ္၂၈ပါးတို႔သည္ အေလာဘအစရွိေသာ သမၼယုတ္ဟိတ္မရွိသည္၏အျဖစ္ေႀကာင္း
အေဟတုကလည္းမည္၏။
*ရုပ္၂၈ပါးတိုိ႔သည္ ကံ စိတ္ ဥတု အဟာရ တည္းဟူေသာ အေႀကာင္းတရားေလးပါးတို႔ႏွင့္
တကြျဖစ္ေသာေႀကာင္း သပၸစၥယလည္းမည္၏
*ရုပ္၂၈ပါးတို႔သည္ အာသေဝါတရားေလးပါးတို႔၏အာရုံျဖစ္ေသာေႀကာင္း သာသဝလည္းမည္၏။
*ရုပ္၂၈ပါးတို႔သည္ ကံ စိတ္ ဥတု အဟာရတည္းဟူေသာ
အေႀကာင္းတရားေလးပါးတို႔ ေပါင္း၍ ျပဳျပင္အပ္ေသာေႀကာင္း သခၤတမည္၏။
*ရုပ္၂၈ပါးတို႔သည္ ဥပါဒါန္၏
သခၤါရေလာက၌အက်ဳံးဝင္သည္၏အျဖစ္ေႀကာင္း ေလာကီယလည္းမညမ၏။
*ရုပ္၂၈ပါးတို႔သည္ ကာမတဏွာ၏က်င္လည္ရာျဖစ္ေသာေႀကာင္း ကာမာဝစရလည္းမည္၏။
*ရုပ္၂၈ပါးတို႔သည္ အာရုံကိုမယူတတ္သည္၏အျဖစ္ေႀကာင္း အနာရမၼဏလည္းမည္၏။
*ရုပ္၂၈ပါးတို႔သည္ တဒဂၤပဟာန္ ဝိကၡမ ၻနပဟာန္ သမုေစၧဒပဟာန္ တို႔၏ အစြမ္းအားျဖင့္
မပယ္အပ္သည္၏အျဖစ္ေႀကာင္း အပၸဟာတဗၺလည္းမည္၏။
*ပသာဒရုပ္၅ပါးသည္ အဇၩတိၲကရုပ္မည္၏ ႀကြင္းေသာရုပ္၂၅ပါးသည္ ဗာဟိ႐ုပ္မည္၏။
*ပသာဒရုပ၅ပါး ဟဒယရုပ္၁ပါးသည္ ဝတၳဳရုပ္မည္၏ ႀကြင္းေသာရုပ္ ၂၂ပါးသည္
အဝတၳဳမည္၏။
*ပသာဒရုပ္၅ပါး ဝိညတ္ရုပ္ ၂ပါးသည္ ဒြါ႐ရုပ္မည္၏ ႀကြင္းေသာရုပ္၂၁ပါးသည္္
အဒြါ႐ုပ္မည္၏။
*ပသာဒရုပ္၅ပါး ဘာဝရုပ္၂ပါး ဇိဝိတရုပ္၁ပါး သည္ဣျႏၵိယရုပ္မည္၏  ႀကြင္းေသာရုပ္၂၀သည္
အနိျႏၵိယရုပ္မည္၏
*ပသာဒရုပ္၅ပါး ဝိသယရုပ္၇ပါး တို႔သည္ ႀသဠာရိကရုပ္လည္းမည္၏
သႏၲိေကရုပ္လည္းမည္၏ သပၸဋိကရုပ္လည္းမည္၏ ႀကြင္းေသာ ၁၆ပါးေသာရုပ္သည္ သုခုမရုပ္
ဒူေရရုပ္ အပၸဋိကရုပ္တို႔မည္၏။
*ကမၼဇ၁၈ပါးသည္ ဥပါဒိႏၷရုပ္မည္၏ ထိုမွတစ္ပါးေသာ တိဇရုပ္သည္ မႏုပါဒိႏၷရုပ္မည္၏။
*ရူပါယတနိသည္ သနဒႆ နရုပ္မည္၏ ထိုမွႀကြင္းေသာ၂၇ပါးေသာရုပ္သည္ အနိဒႆ
နရုပ္မည္၏
*ပသာဒရုပ္၅ပါးသည္ ေဂါစရဂၢါဟိကရုပ္ ႀကြင္းေသာရုပ္ ၂၃ပါးသည္ အေဂါစရဂၢါဟိကရုပ္မည္၏
*မဟာဘုတ္၄ပါး ဝဏၰ ဂႏၵ ရသ ႀသဇါ တည္းဟူေသာ ၈ပါးေသာရုပ္သည္ အဝိနိေဘာဂရုပ္မည္၏
ႀကြင္းေသာ၂၀ေသာရုပ္သည္ ဝိနိေဘာဂရုပ္မည္၏။